Testology | Blog o grach i nie tylko

Recenzja: Inno3D RTX 4070 Super Twin X2 – lekkie odświeżenie z potencjałem

Minęło już trochę czasu od premiery układów graficznych z serii 40xx z dopiskiem Super. Jednym z pierwszych przedstawicieli tej odświeżonej linii jest GeForce RTX 4070 Super, który trafił do naszej redakcji dzięki uprzejmości firmy Inno3D. Jak karta wypada w testach i czy warto zainwestować w nowy model? Sprawdźmy!

Specyfikacja techniczna

RTX 4070 Super opiera się na rdzeniu AD104-350 i oferuje 7168 rdzeni CUDA, co stanowi ~22% wzrost w porównaniu do standardowego RTX 4070 (5888 rdzeni CUDA). Na pokładzie znajdują się również 224 rdzenie Tensor 4. generacji i 56 rdzeni RT 3. generacji, a także 12 GB pamięci GDDR6X VRAM na 192-bitowej szynie, zapewniającej przepustowość na poziomie 504 GB/s. Warto wspomnieć o nowej wtyczce zasilania 12VHPWR, która zastąpiła klasyczne PCIe 8-pin, co może stanowić pewne utrudnienie dla użytkowników.

Karty do testów dostarczyła firma Inno3D.

Wydajność i testy

Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 2560 x 1440 px, co jest standardem dla tej klasy kart. W benchmarku Heaven(DirectX 11), RTX 4070 Super uzyskał 3241 punktów, podczas gdy RTX 4070 zdobył 2604 punkty, a RTX 3080 – 3475 punktów. Wzrost wydajności w stosunku do standardowego RTX 4070 jest zauważalny, choć nadal ustępuje topowemu RTX 3080.

Pobór energii i temperatury: RTX 4070 Super zużywał 201W, osiągając 64°C, podczas gdy RTX 4070 zużywał 170W przy 63°C. RTX 3080, pomimo wyższej wydajności, zużywał aż 322W i nagrzewał się do 80°C, co czyni go znacznie głośniejszym.

Rozkład oraz standard wyjść wideo nie uległ zmianie.

Platforma testowa• Procesor: Intel Core i7-13700K• Płyta główna: NZXT N7 Z690• Chłodzenie: Hyper 622 Halo White• Pamięć RAM: GSkill 32GB 3600MHz• Dysk: Corsair MP600 Core 2TB• Obudowa: NZXT H7 Flow• PSU: NZXT C1000 Gold• System: Windows 10 Pro 22H2• Sterowniki: Nvidia 546.52• Monitor: Cooler Master GM32-FQ

Testy RTX 4070 Super

Na początek krótka przebieżka w HeavenBenchmark (DirectX 11). Mamy odpowiednio: RTX 4070 Super = 3241 pk, RTX 4070 = 2604 pk oraz RTX 3080 10GB = 3475 pk. Czyli niezły skok względem wcześniejszego układu Ada Lovelace, ale wciąż brakuje do topowego Ampere. Oczywiście leciwy Heaven bazuje wyłącznie na rasteryzacji, ergo trzeb podchodzić do tych wyników z dozą rezerwy. Do osiągnięcia tych rezultatów Superkapotrzebowała 201W, rozgrzewając się do 64 stopni. 4070-tka zadowoliła się 170W, oddając 63 stopnie Celsjusza, acz była wyraźnie cichsza (niższy RPM wentylatorów). Na tym tle 3080 wypada słabo: 322W i 80 stopni oraz przeraźliwy hałas dają jasno do zrozumienia, że czas na zmianę pasty. Z drugiej strony chłodzenia Inno3D w generacji RTX 30 były bardzo przeciętne, by nie powiedzieć wręcz słabe.

Porównanie kart graficznych w rozdzielczości 2560 x 1440 px

Idźmy dalej. Czas na gaming. Uruchamiamy wszystkie tytuły w domyślnym profilu detali Ultra + ray tracing jeśli gra takowy wspiera, acz bez pomocy DLSS. Z tego wszystkiego wyłącznie Counter-Strike 2 uruchomiłem w detalach medium (oczywiście bez FSR). Podarowałem sobie też RT w Warzone, ale za to w The Filnals nie omieszkałem wykorzystać śledzenie promieni. Co otrzymujemy?

CS2, Apex i Horizon nie obsługują ray tracing. Jeśli idzie o Warzone został on wyłączony.

Superka radzi sobie całkiem dobrze, acz potrzebujemy kontekstu, aby w pełni ocenić potencjał nowej karty. Jak zatem wypadnie wcześniejszy model RTX 4070?

Wcześniejsza karta Ada Lovelace na bazie ośmiu gier jest wolniejsza o 7% względem Superki. No dobrze, a jak w takim razie wypada RTX 3080, bo Nvidia coś wspominała, że Superka powinna swobodnie walczyć z RTX 3090. Z poniższych wyników wyszło mi raczej coś innego.

RTX 3080 jest wolniejszy od RTX 4070 Super o jakieś 6% (średnia na bazie ośmiu gier). Tym samym starszy top Nvidiiwyprzedza bazową 4070 o 1%, czyli +- mówimy o tej samej wydajności. Podczas tego testu zastosowałem undervolting dla Ampere, dzięki czemu do osiągnięcia tych wyników 3080-tka potrzebowała 230250W, podczas gdy Superka mieściła się w przedziale 170210W. Oczywiście kartę Ada Lovelace też można potraktować undervoltingiem.

Smutnym jest, że Wiedźmin (odświeżona gra z 2015 roku) i Cyberpunk (gra z 2020 po liftingu) dławią naszą trójkę, gdy mamy włączony ray tracing i nie korzystamy z upscalowaniaobrazu. Niby spodziewałem się tego, ale wciąż odczuwam rozczarowanie. Pewną anomalią był także Spider-Man (te same rezultaty dla 4070-tek). Obstawiam jednak, że to wina sterowników. Nie pierwszy raz widzę takie cuda. Dla RTX 4070 Super „słabo” wypada też wartość 1% low w CS2 i Warzone, acz oczywiście gry działały prawidłowo.

Powtórka testów z DLSS 2.0 oraz Generatorem Klatek

Czy uruchomienie DLSS (upscalowanie) coś zmieni? Jeśli RTX 3080 to nasza bazowa wydajność. Względem niego RTX 4070 Super otrzymuje 2% skok wydajności a Superka 11% (tym samym 9% przewagi nad swoim poprzednikiem). Ponownie nie są to wartości od których nie zakręci się w głowie.

W tym wszystkim zaskakującym było dla mnie, jak w niektórych grach niewielki skok wydajności daje DLSS układowi RTX 3080. Czasami wręcz marginalny. Generacyjna różnica architektury czy słaba optymalizacja gier i sterowników? Jedno z dwóch albo oba problemy na raz – kiedyś pochylę się nad tym bardziej.

~20 klatek różnicy między RTX 4070 a 4070 Super. 

Nvidia dostanie białej gorączki, jeśli nie wspomnę nic o generatorze klatek (DLSS 3.0), którego oficjalnie nie wspiera rodzina RTX 3000. Oficjalnie, bo fani dostarczyli moda pozwalającego uruchomić generator na układach RTX 3000 i 2000, ale to temat na inny raz. Ogółem skok płynności obrazu dla obu 4070 należy określić w kategoriach bardziej niż zadowalających, acz czujne oko tu i tam wyłapie różne glitche graficzne.

Zastosowania profesjonalne

Na gruncie profesjonalnym Superka zaskakuje pozytywnie. W Blender, podczas renderowania trzech scen, zapewnia sensowny wzrost wydajności względem pozostałych dwóch zawodników. Szczególnie porównanie z RTX 3080, gdy weźmiemy pod uwagę pobór prądu, wypada wielce na korzyść architektury Ada Lovelace.

Drugim programem był Cinebench 2024 i tu skok był bardziej niż imponujący. Przez chwilę myślałem, że to błąd acz powtarzałem test trzykrotnie. Warto też dopisać, że 12GB VRAM dla RTXów 4070 to dziś minimum do rozpoczęcia pracy z AI. Tym samym z poprzedniej generacji trzeba sięgnąć po RTX 3080 Ti albo 3080 12GB, ale ponownie pobór energii nie działa na korzyść starej generacji.

Inno3D RTX 4070 Super Twin X2 w praktyce

Karta na rdzeniu boostuje do 2745 MHz na rdzeniu i do 10502 MHz na pamięciach, co pokrywa się z wartościami bazowego modelu Twin X2 bez dopisku Super. Do tego zależnie od gry maksymalna temperatura układu wynosi 6068 stopni Celsjusza, gdzie jednak trochę słychać wentylatory, ale za to nie doświadczymy piszczenia cewek. Bazowy 4070 Twin X2 jest kartą cichszą, co wynika z ogólnego poboru prądu.

Kulturę pracy RTX 4070 Super w wersji od Inno3D oceniam jako dobrą.

W rozdzielczości 2560 x 1440 px maksymalny pobór energii wynosi ok. 170212W, gdzie poprzednik mieścił się w granicach 170191W. W zależności od tytułu, jeśli uruchomimy DLSS zaoszczędzamy dodatkowe 30W. Obie karty reagują na undervolting, o ile trochę zejdziemy z taktowaniem rdzenia. Pozwoli zaoszczędzić to dodatkowe 1520W energii. Jeśli nie dla rachunku za prąd to na pewno dla akustyki warto pobawić się krzywą w MSI Afterburner. Podkręcania nie tykałem. Karty Inno3D opuszczają fabrykę z już podniesionymi zegarami.

Podsumowanie zmagań

Podesłana karta Inno3D RTX 4070 Super Twin X2 została wyceniona na 3000 zł. Najtańszego RTX 4070 kupimy za 2600 zł a układ od Inno3D to wydatek 2790 zł. Daje nam to 15 lub 7 procent różnicy cenowej w zależności, po który model sięgnięcie. Natomiast RTX 3080 10GB możecie już dorwać w cenie 1800-2000 zł, co daje nam plus minus ponad 47% różnicy cenowej względem Superki.

Niby inna ale w sumie ta sama karta graficzna po lekkim liftingu. Nvidia znów poskąpiła VRAM.

W przeciwieństwie do bazowego RTX 4080 oraz 4070 Ti zwykła 4070 nie znika ze sklepów. Co więcej, teoretycznie czeka ją dalsza obniżka ceny o 50$. Jeśli idzie o konstrukcję podesłaną przez Inno3D nie mam zastrzeżeń do wykonania ani kultury pacy Superki. Jedynie minus daję za wtyczkę zasilania 12VHPWR. Całkowicie niepotrzebna w tym przypadku. Czyżby Nvidia naciskała na jej uwzględnienie? Oczywiście ten mankament techniczno-wizualny komuś może całkowicie nie przeszkadzać.

Podsumowanie

Inno3D RTX 4070 Super Twin X2 to karta graficzna, która oferuje zauważalny wzrost wydajności w stosunku do standardowego modelu RTX 4070. Przy cenie wynoszącej około 3000 zł jest to 15-7% więcej niż cena bazowego modelu, co przekłada się na około 7% wzrost wydajności. Wydajność karty w grach i zastosowaniach profesjonalnych jest imponująca, choć włączenie ray tracingu bez DLSS może ograniczyć jej potencjał.

Plusy:

Zauważalny wzrost wydajności w porównaniu do RTX 4070

Solidna konstrukcja i dobre chłodzenie

Świetna wydajność w zastosowaniach profesjonalnych

Efektywność energetyczna

Minusy:

Wtyczka zasilania 12VHPWR może być problematyczna

Brak znaczącej poprawy w ilości VRAM

Podsumowując, RTX 4070 Super Twin X2 od Inno3D to solidny wybór dla graczy i profesjonalistów szukających wydajnej karty graficznej w rozsądnej cenie. Mimo pewnych mankamentów, karta oferuje świetną wydajność i efektywność, co czyni ją atrakcyjną propozycją na  2024 rok.

Add comment

Jesteśmy na