Testology | Blog o grach i nie tylko
Grafika przedstawiająca główną postać z gry Wiedźmin

Interaktywny wymiar rozrywki

 

Jedną z ważniejszych cech gier, które odróżniają je od innych form rozrywki jest możliwość kontrolowania przez nas sytuacji rozgrywającej się na ekranie. Oglądając film nie mamy takiej szansy – polegamy wyłącznie na tym, co przewidział scenariusz oraz reżyser. Gra także ma swój scenariusz, któremu poniekąd podlegamy, ale to, co się stanie zależy od naszych decyzji. Jest to widoczne w tytułach turowych i strategicznych, gdzie wykreowane światy są na tyle rozległe i skomplikowane, że podejmując konkretne decyzje lub zaniechując działań jesteśmy w stanie diametralnie zmienić tok gry.

Jeszcze wyraźniej cechę tę zaznaczono w grach RPG, w których wcielamy się w postać i skupiamy na jej wszechstronnym rozwoju. Gry są interaktywne z założenia, ale interaktywność można stopniować. Wzrasta ona wówczas, gdy pojawia się szansa interakcji z innym graczem. Początkowo pozwalała na to standardowa funkcja gry „na dwóch”, gdzie rywalizować lub kooperować mogły dwie osoby.

Później narodziło się coś zupełnie nowego, czyli tryb multiplayer. W praktyce jest on możliwy tylko dzięki rozwojowi internetu, bo to sieć pozwala grać w czasie rzeczywistym setkom osób rozsianym po całym świecie. Początkowo rozgrywka w sieci była wykonalna tylko za pośrednictwem komputera podłączonego do internetu, ale wkrótce się to zmieniło. Aktualnie nowoczesne konsole potrafią we własnym zakresie nawiązywać połączenie za pośrednictwem WiFi lub kabla sieciowego.

Tym samym miliony graczy mogą walczyć ze sobą, zakładać drużyny i dzielić sukcesy siedząc przed telewizorem.

Add comment

Jesteśmy na